Koronavirüs Salgınında Öğrenci, Kira Sözleşmesinde İndirim İsteyebilir Mi?

Genel Durum

2020 yılının mart ayında ülkemizde yayılan Koronavirüs salgını neticesi ile yaşam tarzlarımız normalin dışına çıkmıştır. Bu Salgından en çok etkilenen kesimlerden biri de üniversite öğrencileri olmaktadır. Çoğu üniversite öğrencisi şehir dışında üniversite okumaya gider ve bir öğrenci evine yerleşir. Ev sahibi ile kira sözleşmesi oluşturulur bu sözleşmeler genellikle 1 yıllık sözleşmeler olur. Koronavirüs salgınıyla beraber öğrenciler evlerine geri dönmüş ve çoğu öğrenci evlerinin kirasını ödemekte zorluk çekmeye başlamıştır. Lakin kira sözleşmesinden dolayı öğrencilerde genel bir algı olarak sözleşmeyi feshedemediklerini düşünmektedirler. Veya başka ne gibi haklara sahip olduklarından habersizdirler. Aşağıda Koronavirüs salgınında öğrenci, kira sözleşmesini feshedebilir mi veya Koronavirüs salgınında öğrenci, kira sözleşmesinde indirim isteyebilir mi; eğer bunlar reddedilir ise neler yapabilir onlardan bahsedeceğiz.

Haklarım Nelerdir? Ne Yapmalıyım?

Koronavirüs salgını çıkmış ve siz geçiminizi zor sağlayan bir öğrenci olmaktasınız. Salgın sebepli memleketinize dönmek zorunda kalıyorsunuz. Lakin memleketinize döndükten sonra evi kullanmıyor ve kiranızı ödemekte zorluklar çekiyorsunuz. Bu durumda ev sahibi ile konuşarak sözleşme şartlarını askıya alarak evi kullanmadığınız için kira ödememek istediğinizi veya yeni kira ücreti dönemin koşullarına uygun olabilecek şekilde talep etme hakkına sahipsiniz. Ev sahibi bunu kabul etmesi halinde zaten sorunlarınız çözülmüş olur eğer bunu kabul etmez ise o zaman ne yapmalısınız. Borçlar kanunun 138. Maddesinde Aşırı ifa güçlüğü ve uyarlama davalarından söz edilmektedir. Kanunun 138. Maddesi uyarınca ‘Sözleşmenin yapıldığı esnada taraflarca öngörülmeyen ve öngörülmesi de beklenmeyen olağanüstü bir durum, borçludan kaynaklanmayan bir nedenle ortaya çıkar ve sözleşmenin yapıldığı esnada mevcut olguları, kendisinden ifanın istenmesini dürüstlük kurallarına aykırı düşecek derecede borçlu aleyhine değiştirir ve borçlu da borcunu henüz ifa etmemiş veya ifanın aşırı ölçüde güçleşmesinden doğan haklarını saklı tutarak ifa etmiş olur ise borçlu, hâkimden sözleşmenin yeni koşullara uyarlanmasını isteme, bu mümkün olmadığı halde sözleşmeden dönme hakkına sahiptir. Sürekli edimli olan sözleşmelerde borçlu, kural olarak dönme hakkının yerine fesih hakkını kullanır. Bu maddenin hükmü yabancı para borçlarında da uygulanır.’  Denilmektedir. Eğer ev sahibi taleplerinizi kabul etmez ise sözleşmeyi feshetmek veya yeni kira ücretini salgın koşullarına revize edilmesini istiyor iseniz yapmanız gereken kirada bulunduğunuz evin yerindeki Sulh Hukuk mahkemesine başvurarak uyarlama talebinde bulunabilirsiniz. Mahkeme şartları göz önünde bulundurarak kiracının lehine karar vereceğini söyleyebiliriz.

Sonuç

Yukarıda bahsettiğimiz hususlar çok önemlidir. Kişiler kendi haklarını bilmeli ve haklarını kullanarak zararlarının önüne geçmelidirler. Öğrenciler mahkemeye başvurmaktan çekinmemeli, uğraştırabilecek bir işlem olduğunu düşünmemelidirler. Yukarıda anlattığımız kadar net bir hakka sahip olup ve bu yararı kendileri için elde etmeleri zor değildir. Unutmayınız ki hak arama hürriyetiniz anayasa tarafından güvence altına alınmıştır.